Muzica, stiinta si copiii

     Numeroase studii au vorbit despre faptul că, expunerea copiilor la muzică poate să îi ajute pe aceștia să își îmbunătățească dicția, să iși extindă vocabularul, dar și să își consolideze abilitățile sociale și emoționale.

     Psihologul Howard Gardner, autorul teoriei Inteligențelor Multiple, a susținut faptul că, inteligența muzicală este la fel de importantă ca cea logică sau emoțională. Asta intrucât muzica are capacitatea de a fortifica legătura dintre corp și minte, solictându-le să lucreze ”în echipă”.

     Beneficiile studiului muzicii pot fi accesate la orice vârstă. Este recunoscut faptul ca perioada primilor 6 ani de viața este una deosebit de importantă pentru dezvoltarea muzicală. Chiar și la aceste vârste fragede, copiii recepționează în mod involuntar tonalitățile muzicale și le pot diferenția în funcție de frecvență și melodicitate.

    

Legatura dintre muzica si invatare

        Conform cercetătorilor, acești primi ani de viață au un rol foarte important pentru învățarea descifrării tonalităților muzicale. Deprinderea unui sistem de organizare mentală în vederea memorării muzicii poate fi maximizata tot in aceasta perioada.

         Exact ca în cazul achiziției limbajului, copiii își dezvoltă abilitățile muzicale prin intermediul imitației și al memorării ritmurilor și tonalităților.

     Lecțiile de muzică implică perioade lungi in care este necesară menținerea concentrării atenției, exercițiu zilnic, citirea notelor muzicale. De asemenea, învățarea diferitelor structuri muzicale, precum game, acorduri contribuie la dezvoltarea intelectuala. Este sustinuta totodata si dezvoltarea progresivă a abilităților tehnice și motorii, inca de timpuriu.

Aptitudini muzicale - impact pozitiv

    Această combinație de experiențe poate avea un impact pozitiv asupra sistemului cognitiv. In special în perioada copilăriei, atunci când creierul se află în plină dezvoltare, el este deosebit de sensibil la influențele mediului înconjurător.

  Aptitudinile muzicale au fost asociate cu îmbunătățirea abilităților verbale și chiar a factorului de inteligență generală. Aceste concluzii pot fi explicate de corelațiile pozitive, constatate între studiul muzicii și memoria verbală, abilitățile matematice precum și abilitatea de a citi. Ei bine, da! Și cele matematice sunt incluse aici.

O scurta concluzie

     De multe ori întâlnim această delimitare dusă până la opoziție completă, a disciplinelor din domeniul artistic versus cele din domeniul științific-logic. Realitatea este că, din fericire, mintea noastră este o structură deosebit de complexă (și de isteață!), care își maximizează potențialul de dezvoltare, prin îmbinarea abilităților și transpunerea lor de la o activitate la alta indiferent de ”domeniul” din care provine aceasta din urmă.      

Așadar, cine a spus ca muzicienii nu sunt niște buni matematicieni, s-a înșelat!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *